Kohderyhmäanalyysi markkinoinnin tueksi | Selector

Kohderyhmäanalyysi markkinoinnin tueksi

Kohderyhmäanalyysi varmistaa, että ymmärrät tärkeintä B2B-kohderyhmääsi

Kohderyhmäanalyysilla tarkoitetaan sitä, kun haluat saada markkinointiasi varten mahdollisimman tarkan kuvan siitä, mitkä asiat ovat tärkeitä keskeiselle kohderyhmällesi.

Analyysi kulkee käsi kädessä kohderyhmän määrittelyn eli segmentoinnin kanssa. Segmentoinnilla tarkoitetaan kohderyhmien jakamista sellaisiin ryhmiin, joille markkinointi on järkevää. Kohderyhmäanalyysi taas voi pureutua esimerkiksi tarkemmin yhteen segmenttiin: Mitä asioita juuri tämä kohderyhmä arvostaa sinun toiminnassasi? Mitkä asiat motivoivat? Millaista hyötyä palvelustasi tai tuotteestasi on juuri heille ja minkä asiakkaan ongelman se ratkaisee? Millaisia ostajapersoonia he ovat?

B2B-markkinoinnissa voit aloittaa kohderyhmäsi rakentamisen esimerkiksi lataamalla itsellesi kohderyhmän seuraavin kriteerein:

Yrityksen tai organisaation koko
Yritysmuoto
Toimiala
Työntekijämäärä
Liikevaihto
Tärkeät päättäjät
Luottoluokitus

Kun olet tehnyt jonkin aikaa markkinointia, voit tehdä tarkemman kohderyhmäanalyysin. Samalla pystyt arvioimaan, miten markkinointiviestisi on purrut.

Lähtökohta kohderyhmäanalyysille

Sinulla voi olla ainakin kaksi lähtökohtaa, kun lähestyt tärkeitä B2B-kohderyhmiä.

Ensimmäinen vaihtoehto:

Sinulla on jo olemassa ajan tasalla oleva asiakaskanta ja selkeä käsitys tärkeimpiä kohderyhmiäsi motivoivista tekijöistä. Sinulla on myös selkeä markkinointiviestinnän suunnitelma heille.

Toinen vaihtoehto:

Sinulla ei vielä ole kohderyhmää tarkasti mietittynä, etkä ole tehnyt kohderyhmäanalyysia, mutta haluat lähteä jostain liikkeelle.

Kummassakin tapauksessa voit hyödyntää työkaluamme. Voit ladata B2B-kohderyhmän palvelustamme ja lähestyä ryhmiä kohdennetuilla markkinointiviesteillä suunnitelmasi mukaisesti. Tai aloittaa kohderyhmän rakentamisen ja myöhemmän kohderyhmäanalyysin tekemisen puhtaalta pöydältä meiltä saatavan asiakaslistan pohjalta. Tutustu tarkemmin Selectoriin.

Menestystä markkinointiisi!