Markkinatutkimus – tehosta liiketoimintaasi
Markkinatutkimus lisää asiakasymmärrystä
Markkinatutkimus on helppo ja tehokas tapa lisätä asiakasymmärrystä ja tietoa markkinan nykytilanteesta. Tutkimuksen avulla saat tietoa:
- Mikä on yrityksen positio tietyllä markkina-alueella?
- Mikä saa asiakkaat ostamaan?
- Mitkä ovat asiakkaiden tarpeet?
Markkinatutkimus - tiedätkö nämä eri vaiheet?
1. Määritä tilanne, jota haluat tutkia. Tämä voi esimerkiksi henkilöstövuokrausyrityksen kohdalla olla tutkittavien yritysten resursointi- ja palkkahallintoon liittyviä asioita.
2. Luo tutkimuskonsepti, eli suunnittele tutkimus.
3. Tiedonkeruu. Tähän vaiheeseen liittyy olennaisesti kohderyhmän oikeellisuus ja mikä on tutkimuksen tavoite. Selector-kohderyhmätyökalusta saat aina ajantasaiset yhteystiedot haluamasi kohderyhmästä. Tiedonkeruu voi tapahtua sähköisesti, puhelimitse tai perinteisen kirjetutkimuksen avulla.
4. Analysoi tutkimustulokset. Sähköisesti toteutetun markkinatutkimuksen etuna on, että tutkimustulokset ovat helposti käsiteltävissä ja taulukoitavissa.
5. Hyödynnä tietoa. Markkinatutkimus on helppo ja tehokas tapa lisätä asiakasymmärrystä ja tietoa markkinan nykytilanteesta. Tutkimustuloksia voi hyödyntää monipuolisesti esimerkiksi markkinointiviestinnässä. Saat esimerkiksi taustatietoa, miten yrityksesi tuote tai palvelu voi ratkaista asiakkaan ongelman.
Voit tehdä markkinatutkimuksen esimerkiksi näin:
- perinteinen kirjepostitus, jossa tutkimuslomake mukana
- sähköpostikysely
- web-lomake (linkki sähköpostiin tai kysely yrityksen verkkosivuilla)
- SMS-kysely
- kasvotusten tapahtuva haastattelu
- puhelinhaastattelu
Markkinatutkimus ja markkinointitutkimus
Olet sitten tekemässä markkinatutkimusta tai markkinointitutkimusta, tutustu tarkemmin, miten löydät B2B-kohderyhmät tutkimukseesi meidän avulla.
Tutustu myös, mitä markkinointitutkimus tarkoittaa.